berkongsi pada yang sudi

sampaikan walau satu Aayat







Sunday, June 20, 2010

Tak Perlu Sambut Hari Bapa

hari ni 20 Jun kan...sepatutnya hari bapa..tapi kenapa tak meriah macam hari ibu pun..kat Facebook pun sepi je..ada la 2 3 kerat yang wish happy father's day ni..(termasuk suami aku)..aku wish awal dulu lg sbb tersalah tarikh.belasah la.janji hari bapa tidak dilupakan..

tapi kenapa eh semacam ada beza antara ibu dan bapa a.k.a mak dan ayah (zaman sekarang tak dengar dah panggilan mak ni, moden la konon panggil yang kelass sket..)rasanya kita perlu lihat dan kaji atau berfikir sejenak..bukankan al-Quran sentiasa mahukan kita berfikir..selain dapat jawapan penyelesaian, berfikir juga satu exercise untuk awet muda kan..(ni nanti kita bukak entri baru)..sedangkan juga tanpa sperm yang datang dari ayah, pastinya diri kita tidak wujud dengan izinNya di dunia ini..tapi pendapat peribadiku, memang antara ayah dan mak seakan aku lebihkan mak..kata ustaz ini adalah fitrah sebab rapatnya si anak dengan ibunya sejak dalam alam rahim lagi..itu tidak dapat dinafikan..

tapi bagaimanakah kita mahu memupuk kasih untuk seorang ayah yang berkerja mencari nafkah untuk membesarkan kita sehingga cantik dan dewasa seperti sekarang..pada pendapat aku semua perlu memain peranan. namun pemain peranan yang utama ialah:

1. ibu
aku letakkan ibu sebagai pemain peranan nombor satu dalam hal ini. kenapa? sebab ibu sangat rapat dengan anak. sejak dalam alam rahim lagi kan. so sebagai ibu, ibu kena titipkan perasaan untuk kasih dan cinta kepada ayah. meskipun ia seakan agak ganjil, ibu jangan khuatir kerana dalam banyak keadaan kasih anak kepada ibu tidak akan berkurang. peranan yang aku maksudkan adalah menerusi didikan, kata nasihat dan juga panduan. ibu perlu sentiasa menggambarkan yang baik untuk anak-anaknya tentang ayah. memang tak dapat nafikan, kadangkala sikap ayah yang tegas sebagai contoh tak nak bagi mak balik kampung atau mungkin tak nak bagi mak sambung belajar supaya tak sama level dengan ayah (ni zaman sekarang punya contoh), tak nak bagi mak duit bulanan (ni contoh zaman dahulu dan sekarang) dan lain-lain lagi akan menggamit perasaan sedih kepada si ibu. dan keadaan ini membawa ibu bercerita dan berkongsi kepada anak. hasrat ibu adalah untuk meluahkan rasa namun, anak yang barangkali tidak punya akal panjang (dan mungkin sebab kasihankan si ibu) akan menyimpan perasaan marah kepada ayah. keadaan ini akan membawa kepada perasaan yang tidak sihat anak kepada ayah.

aku melihat senario ini sebagai satu perkembangan yang tidak sihat. sebab itu besar dan tingginya pendidikan adalah bermula dari rumah. jika si ayah dan ibu berakhlak mulia tak tinggal solat sebagi contoh, anak pun akan ikut sama dan begitu juga sebaliknya. jika si ayah yang bekeng, bersuara deras atau kuat anak-anak pun akan ikut sama begitu juga sebaliknya. betapa besarnya pendidikan bermula dari rumah. sebagai isteri juga wajib ke atas isteri untuk menjaga aib suami. kadang kala yang difahami menjaga aib daripada diketahui oleh orang luar atau jiran tetangga sahaja, tetapi menjaga aib suami daripada diketahui oleh anak-anak juga wajib dijaga oleh isteri. ya Allah..jadikan aku isteri yang baik kepada suamiku.. aku berpegang kepada satu hadith nabi s.a.w (aku pegang kefahamannya) dimana sahabat bertanya tentang kedudukan isteri terhadap suami. Rasulullah s.a.w berkata sekiranya boleh manusia ini sujud kepada manusia, akan diperintahkan isteri untuk bersujud kepada suami. betapa besarnya suami kepada isteri. (tapi ini dalam keadaan suami yang soleh la, yang hampess tu tidak wajib kita taati!). Begitu juga dengan cerita nabi s.a.w ketika mikraj ke langit yang menyaksikan ramainya kaum hawa (pempuan) di dalam neraka sudah cukup menggerunkan aku. aku sebagai isteri dan ibu adalah di kalangan kaum hawa yang ramai menghuni neraka (waduh waduh waduh! gusar sekali pak).. ya Allah kau peliharalah aku dari api neraka.

apa yang aku nak kaitkan dengan soal sujud dan ahli neraka tentang hari bapa ini ialah bagaimana ibu mendidik anak supaya kasihkan bapa dengan sepatutnya. benar ibu menjadikan anak sebagai kawan dan boleh berkongsi segala-galanya tapi awas jangan sampai membuka aib suami/bapa sehingga anak benci kepada bapa. yang takutnya kita sebahagian dari ahli neraka. (Nauzubillah..)

2. Bapa
Bapa aku letakkan sebagai pemain peranan nombor 2. kenapa tuan badan kena main peranan untuk memupuk sambutan hari bapa ni. peranan ni bukan la sampai bapa kena jadi tukang promosi pulak, tapi peranan bapa adalah dari dalam. jadi lah bapa yang baik, in sya Allah anak akan kasih kepada anda. baik tu luas maam! baik la dari pelbagai sudut sebagai contoh dekati anak, jadikan anak sebagai kawan dan memahami anak selain mencintai dan mengasihani si ibu pada anak-anak anda a.k.a isteri anda. tunjukkan kasih dan cinta anda di hadapan anak-anak. saya yakin kaedah ini dapat memupuk kasih anak pada ayahnya. bukan apa, manusia ni mudah je, anda bekeng dengan isteri tapi anak tak pernah pun dengar suara ayah dan ibu bergaduh, aku yakin anak-anak pasti akan kata ayah dan ibu adalah pasangan yang baik.peluk isteri depan anak-anak (jarang nak buat ni dengan pelbagai alasan), berpegangan tangan bila outing semua ini akan meyakinkan anak-anak bahawa betapa sayangnya ayah pada ibu. bila keadaan ini dipertontonkan, anak yakin ayah sayang kat ibu so no hal anak nak marah kat ayah tak tentu pasal kan. sebab dia yakin ayah di tak buat hal dengan ibu, ayh sayang kat ibu dan ayah sangat baik pada ibu dia yang dia akan sayang tujuh petala langit dan tujuh petala bumi tu.. tapi kalau sebaliknya, maki hamun ibu depan anak-anak, bergaduh depan anak-anak, tengok ibu menangis pas bertengkar, tengok ibu bersedih sebab ayah, percaya la cakap aku..habis la kau ayah..tak de la nak terima sambutan hari bapa yang sebagaimana sepatutnya..

aku rasa ni je..aku letakkan 2 pemain peranan sahaja.yang lain contohnya anak (kau wajib taati ibu dan ayah kau ye..tak de diaorang kau tak ada, tak ada duit ayah kau tak boleh jadi pandai macam hari ini, doa diaorang berkat bla bla bla..banyak dah korang tau tapi kadang-kadang buat derrrk je kan. contoh lain, media, guru, kerajaan dan lain-lain itu semua boleh fikir.

apa yang aku utarakan di atas adalah pendapat aku sendiri berdasarkan pembacaan dan pengalaman. sebab sekarang dah jadi isteri dan ibu, baru aku faham susahnya jadi 2 in 1 ni..mudah-mudahan Allah permudahkan urusanku dalam misi memperbaiki diri ini..

sambutlah hari bapa sewajarnya..

2 comments: