berkongsi pada yang sudi

sampaikan walau satu Aayat







Tuesday, June 22, 2010

Jurnal @ UM

salam

hari ni aku memberanikan diri memandu secara sendirian ke UM. tujuannya satu untuk mendapatkan satu artikel jurnal karangan Mohd Farid Mohd Sharif (Ph. D) terbitan The Islamic Cultural Centre London. punya la payah nak dapatkan artikel ni.. memang rasa tercabar iman dan semangat sungguh. mujurnya penulis a.k.a tuan badan artikel ni bagi kerjasama untuk dapatkannya. sampai bagitau jurnal tu ada level 3 ye saudari Amnah..(sungguh bersopan santun orangnya)..

alhamdulillah hari ni berjaya dapatkannya..ini bukan misi aku yang pertama untuk dapatkan artikel ni..ni tak silap kali ketiga.. waduh! sungguh mahal sekali artikel ni hinggakan perlu berulang kali pergi baru dapat..misi pertama aku jumpa reader adviser untuk dapatkannya.. kita di UKM boleh buat loan inter library ye puan (wah bagusnya)..so masukkan data-data semua ni dan kami akan pegi pad hari khamis..(besh besh besh!)..pastu..tetetetettt..new mesej..maaf artikel yang puan cari tidak ada di UM dan kami membuat pencarian jurnal tersebut tidak terdapat(atau wujud) di dalam atau luar negara..grrr tak ada kat luar negara?mende la dorang ni..aku search google pun ada website jurnal ni cuma aku kena minta tolong dapatkan artikel Dr Farid ni sebab tak boleh nak download je..adushh..terpaksa hubungi Dr Farid semula dan apa yang mengejutkan Dr farid bagitau baru bulan lepas saya pegi UM dan buat copy artikel tu sebab yang ori saya punya hilang..sabau je la dorang ni..

so? so aku kena pegi sendiri la ke UM gayanya..pegi UM, drive sendiri suami teman dok sebelah dan berjaya sampai tanpa sesat..satu lagi rintangan, level 3 yang dikatakan Dr Farid kena blok..tak boleh nak masuk langsung..kami nak polish lantai ni..puan datang esok sahaja (woi ingat UM ni sebelah rumah aku ke?)sabau lagi..pegi jumpa reader adviser di situ..dia jawab: saya tak dimaklumkan pun level 3 ditutup..sabau je la dorang ni..perkembangan dalam satu bangunan pun tak tau ke? mula rindukan UKM..walaupun orang kata UKM khas utk orang-orang kebangsaan atau kekampungan, tapi aku suka dengan sistem yang dimiliki UKM..at least setiap level di Tun Sri Lanang tu ada la pegawai yang bertugas..tidak la terkapai-kapai..misi kedua ni berakhir macam tu sahaja dengan aku tinggalkan alamat email dan no phone aku kat reader adviser situ: saya akan usahakan untuk scan dan emailkan kepada puan ..sedaaaaappp sangat dengar tapi..sampai la ni tak dapat apa..

so aku kena pg sendiri..hari ini adalah misi ketigaku mencari artikel ni..(saja nak taip dan kongsi ni supaya aku akan kenangkan saat ni sentiasa) sampai awal lagi..redah jm dengan jayanya..tapi hampesss jugak..tak ada satu PC untuk aku search OPAC (nak cari call number jurnal tersebut). puan boleh turun tingkat 2 ye..PC ada kat situ untuk kegunaan ramai..aku turun..maaf puan kami nak polish lantai sini..PC tak boleh guna..itu pun setelah aku mundar mandir cari kat sapa patut aku rujuk..eh puan boleh masuk kat bahagian tesis tu..kat situ ada PC..aku geleng kepala..naik hangin member..tapi sempat istighfar sebab takut hilang sabar artikel ke mana aku ke mana nanti..masuk situ..tak berjaya cari..tak pandai guna sistem..cari pegawai bertugas..perkenalkan diri dan UKM, saya tak pandai guna sistem..saya dari UKM.. UKM? sambil gelak2..hangin betul aku..(jangan bro, kalau tak sebab artikel ni aku hempuk dah ko tadi..masih berjaya kawal emosi)..gagal..entah..nama jurnal tu tiada dalam perkhidmatan OPAC ni..gilossssss! apa sistem yang UM guna ni..aku memang kuar macam2 la tapi dalam hati..sabarkan..sabar..sabar..huhuhuhu..pastu turun tingkat 1..aku harus ketemu reader adviser ni..aku akan buat keje gila kalau terus cari sendiri..turun guna lif sampai tgkt 1..nak kuar kena blok lagi..kami nak polish lantai..gilosss!aku memang naik angin..kuar jugak la sepatah dua kata kegeraman..puan naik lif tingkat 2 dan turun dengan tangga..buat je la...dan atas inisiatif Reader Adviser aku dapat call number tu dan jurnal tersebut..rasa nak nangis pun ada..turun tangga ke tingkat 2 dan buat copy..siap bagi extra duit kepada kakak fotokopi (ye ke kakak? belasah je la)..ambik kak saya hepi dapat artikel ni..fuhhh

kenapa aku catatkan benda ni..aku nak ingat saat kesusahan ini supaya aku tak lupa diri..in sya Allah ada rezeki dapat Ph. d nanti aku akan berkongsi saat suka duka ini dengan para pelajarku..aku akan mudahkan urusan kalian dengan izinNya, supaya pengalaman aku ini akan diambil pengajaran kepada orang lain..dan yang penting aku dah susah macam ni, aku tak nak orang lain susah macam aku..

ada yang pertikaikan kenapa aku buat ph. D di UKM..sebab degree B.A dan M.A aku pun kat UKM dah..tiga2 UKM ke maam? ha ah..kenapa? sebab aku bangga menjadi student UKM..biarlah bangunan UKM tu macam tak siap je kan (sebab tak sapu plaster) tapi aku bangga dengan sistem yang UKM ada terutama di Perpustakaan Tun Seri Lanang..walaupun ada kurang lebih dengan tempat lain, aku masih boleh ikut sistem yang ada..aku tak perlu susah untuk memahami sistem di tempat lain..kata suami..Am..nak dapat Ph. D kat mana-mana pun boleh tidak hanya di luar negara tapi yang penting kesungguhan untuk dapatkan Ph. D itu sendiri..terima kasih abang..

p/s: kredit untuk Mohd Farid Mohd Sharif (Ph. D) pensyarah USM Penang Malaysia.semoga Allah memudahkan urusan Dr seadanya..

No comments:

Post a Comment