berkongsi pada yang sudi

sampaikan walau satu Aayat







Tuesday, June 15, 2010

Pantang untuk belajar

dengan nama Allah..


apa yang ada dalam kepala aku ni..macam tak senang duduk saja..dari rumah aku memulakan langkah ke library Tun Seri Lanang..ke tingkat 3 berhajat untuk bertapa bersama jurnal-jurnal di situ...perggghhhh..bau jurnal tahun 1923..kalau bukan sebab tuntutan kerja aku tak nak buat benda ni semua..namun dalam misi mencari bahan kugagahi juga walaupun hati seperti tidak gembira hari ni.selak jurnal demi jurnal..wah banyak jugak artikel ni..kenapa la time tak ada mood gini banyak pulak yang aku jumpa..time sangat bersedia untuk belajar kadang-kadang seharian tak jumpa satu pun artikel..berfikir sejenak..Allah mahu hiburkan hatiku ni..ok baca dan baca dan pegi copy untuk simpanan..mana tau terlupa dan hilang ilmu kat dada ni boleh rujuk kat salinan ni pula..ini la kita sering bergantung pada buku, majalah atau kertas fotostat. kenapa la payah sangat nak lekat ilmu kat kepala ni..

kata orang tua, jangan makan kepala ikan, nanti cepat lupa..tak pun makan la kepala ikan nanti jadi benak..ye ke? boleh percaya ke?habis je aku buat m.a dulu dan masuk alam kerja..memang aku bantai semua sekali. asam yang masam-masam, meggi, kepala ikan (ikan kembung, ikan talapia dan semalam ikan patin) semua aku tibai..langsung tak jaga..mungkin ni salah satu sebab aku benak kot..ishhh tak baik cakap benak2 tau..(tapi ia lebih baik dari cakap bodoh kan)..benak ni lembut sikit kot dari perkataan bodoh..mak kata orang bodoh je cakap kat orang bodoh..(banyaknya mak aku ni bagi pendapat)..

mungkin kata-kata ni ada benarnya..seingat aku masa aku peralihan dulu (aku ni masuk sekolah menengah agama rakyat. di pahang, semua kena masuk kelas peralihan dulu sebelum masuk tingkatan 1. ia sebagai persediaan untuk mempelajari asas ilmu bahasa arab sebab bahasa arab akan dijadikan medium untuk mempelajari 9-10 subjek agama. bab sekolah ni nanti kita buka bab baru ye). ustaz-ustazah bagitau, antara pantang larang orang nak belajar ni ada beberapa. antaranya ialah:

1. jangan makan kepala ikan
2. jangan lalu bawah ampaian
3. jangan makan asam (yang masam-masam)
4. jangan makan meggi
5. jangan buang air dalam air

ni je rasa yang ingat. tapi dulu aku memang praktik tanpa soalan. sebabnya nak jadi pandai, nak dapat no satu. seingat aku dulu memang aku sangat mudah menghafal ilmu. sebab dulu semua kena hafal. feel madhi(past tense), feel mudhori'( present tense) dan lain-lain lagi. adakah pantang larang ni betul atau kebetulan masa tu aku muda dan fresh jadi aku mudah je nak ingat dan sekarang aku sudah tua dan berkarat..uhuks! aku sangat payah mengingat dan dalam waktu yang sama aku tibai makan semua dan buat apa yang dilarang. kena fikir semula ni..

mungkin semua ni ada hikmah kenapa orang-orang tua bagi petua (pesan orang-orang tua). makan meggi ni sangat la sedap dan cepat. tapi apa yang penting sebab sekarang dah jadi mak, aku rasakan kenapa ia dilarang mungkin disebabkan betapa orang dulu pentingkan air tangan masa memasak. sungguhpun aku tak pandai mana memasaknya (bak kata suamiku..ala abang dah biasa in kelate version) aku cuba sedaya upaya untuk bagi anak dan suamiku makan apa yang aku masak. orang dulu mana ada yang segera-segera ni hatta nak makan mee pun mee dibuat sendiri. apatah lagi yang senang seperti goreng pisang. kata orang sekarang, kita orang berkerjaya, masa sangat penting untuk kita, so yang mudah-mudah ni kita tapaukan aje..tapi tidak seperti orang dulu yang akan usaha untuk sediakan makanan untuk anak dan suami kerana pentingkan air tangan itu sendiri. aku teringat seorang ustaz masa di kolej islam pahang sultan ahmad shah dulu yang berkongsi tentang cara mendidik anak membawa bekal ke sekolah..along kena bawa bekal, along tanak..along nak beli kat kantin macam kawan-kawan..along kena bawak bekal tau, nak tau kenapa, sebab makcik kantin tu masak nasi lemak tu pukul 5 pagi..dia bangun tidut, tak basuh muka, tak gosok gigi terus masak nasi lemak tu..lagi pun dia masa dia nak masak tu dia tak baca Bismillah..kalau mama, mesti mama baca Bismillah sebab bila kita baca Bismillah, syaitan akan lari..nah tengok..bagaimana orang dulu mendidik anak melalui makanan..pentingnya air tangan selain adab-adab memasak yang kita lihat remeh namun akhirnya akan memberi kesan yang mendalam kepada kita..kata lawaknya..membawa 7 keturunan you..

semua ni boleh difikirkan..untuk diriku.usahakan memasak walaupun ia hanya la sekadar ikan goreng dan sayur air sahaja..

hingga bertemu lagi..

salam

1 comment:

  1. saya melakukan semua pantang larang kecuali buang air dlm air...
    sbb jarang main air..haha

    ReplyDelete