berkongsi pada yang sudi

sampaikan walau satu Aayat







Friday, June 18, 2010

Arkib Negara Malaysia..kami datang

salam utk pg yang indah..ditemani lagu Terlalu Istimewa Adibah Noor..

Hari ini aku berjaya sampai ke Arkib Negara Malaysia..tak susah sangat jalan nak peginya tapi balik kami salah jalan..sampai je kat rumah tapi ikut jalan jauh..minyak pulak satu bar je..kata kawan baikku, nak masuk KL minyak kena penuh..tapi aku selamba je..hehe..alhamdulillah selamat pegi dan balik..

jalan ke Arkib Negara jalan Duta dari Bandar Baru Bangi..Msk Tol PLUS bangi-kuar Tol Sg Besi-jalan terus jumpa airport sg besi dan belok kiri-terus lagi sampai masuk simpang jalan duta-cari jalan/lorong yang sama dengan kompleks kerajaan jalan Duta..tadaa..Arkib Negara ada kat belakang tu je..

jalan balik jangan tanya lagi..nanti aku update sbb tadi salah jalan rasanya..kuikuikui..

seronok di Arkib Negara..lagi seronok kak da;kawan baikku jugak seronok kat situ..kami dah mula lupa daratan sebab kata Arkib lagi best dari library Tun Seri Lanang UKM..tak patut..tapi memang sekali pegi dah jatuh cinta..

mula-mula sampai kena tinggal ic atau lesen atau apa-apa yang ada no ic kat pok guard..so kami tgl kad metrik UKM sebab first time kata pok guard..sampai sahaja kami register..beg tak boleh bawa masuk ye puan-puan..so aku kena bawa semua kat tangan..tapi dia bagi satu locker kat kita..so segala macam mak nenek spt beg, buku nota, kunci kereta boleh simpan dalam locker..dan lagi satu ye tuan-tuan dan puan-puan kena guna PENSIL sahaja di sini ye..so sbb aku tak dok pensil..aku beli la..sebatang 50sen..ok la..

so kami masuk dengan jayanya..hehe..jumpa lagi satu kaunter yang ajar bagaimana nak cari data atau maklumat segala macam mak nenek yang berkaitan..done..faham la konon-kononnya..tapi hari ni kata aku nak cari mood je. nak bg panas enjin.hehe..tapi klik punya klik wah mood sudah berubah maa..banyak maklumat yang aku boleh dapat di sini..

kenapa Arkib Negara Malaysia?

Arkib Negara Malaysia (Public Record Office) sebuah tempat yang simpan semua dokumen berkenaan sejarah politik, ekonomi dan segala-galanya tentang negara kita..di sini ada simpan Fail cth fail SUK Negeri, Laporan cth minit mesyuarat kerajaan negeri dari tahun 1890 pun dah ada, laporan tantang Mat Kilau pun ada (ni den hepi sangat ni) dan banyak lagi..kertas kerja, tesis terbitan yang dianggap berkualiti cth buku yang ditulis oleh Allahyarham Wan Saghir wan Abdullah berkenaan al-Allamah Sheikh Ahmad al-fatani pun ada..seronok sangat bagi pencinta sejarah macam aku ni..(hehe ayats!)ni antara yang aku dapat pelajari dan dapat tadi..nanti kalau ada perubahan dan tambahan maklumat aku akan update entri ni..seronok sangat pegi Arkib tadi..so next week cadangnya pegi lagi sehingga aku dapat segala maklumat yang patut utk tesis aku nanti

so?

SELAMAT PERGI DAN BERKAMPUNG DI ARKIB NEGARA MALAYSIA

No comments:

Post a Comment