berkongsi pada yang sudi

sampaikan walau satu Aayat







Thursday, July 8, 2010

Talkin Pertama

satu petang yang agak nyaman di Vista Emas @ Bangi..teettt mesej baru Dr Dian Darina..ayah kak cuji meninggal eksiden. nak pegi ziarah tak?

aku try call Dian..yang angkatnya si Dini..mummy tengah solat..aper..aper..mummy tengah solat..ooo tak pe la nanti aunty call semula ye..aper..aper..errr..ok..klik..

call lagi..bila meninggal..baru je tadi..eksiden jatuh gaung katanya kat Maran..so kita nak pegi ke? ok juga..apa-apa hal update la..ajak kak shima dan kapitan sekali..(ni semua geng ketat kami)..wokeh roger (bahasa orang kem Sg Besi)..pastu baru terlintas tak minta izin suami lagi ni tapi dah set dengan member nak kuar esok..pegi Temerloh pulak tu..errr (ni kesalahan yang biasa dilakukan dh set time baru minta izin suami..sepatutnya sebagai isteri apa sahaja pun kena minta izin terlebih dahulu..baru la plan..) kata member ketat..ehh memang terlintas masa plan tu..biasanya serentak..errrr (alasan dan jawapan selamatkan diri..sebab walau apa pun kena minta izin suami dulu baru boleh plan keluar atau nak buat apa sahaja )..bukankah kau tu isteri Puan Amnah..emmm abang, ummi nak pergi Temerloh esok boleh? ayah kak cuji meninggal..eksiden jatuh gaung katanya..nak pegi dengan sape? Dian..ha..ok..dengan kete mana? dengan kete dia kot..kete kita ni sempoottt..nak kena masuk bengkel ni..okeh..set! suami kenal kak cuji dan Dian..kenal sangat kak cuji sebab kak cuji penah tegur dia masa beli nasik lemak..cepat je bila balik rumah cerita ada orang pempuan ngorat dia..naik kembara..WLJ tak silap..ala keta kak cuji tu..tak yah temberang ummi ok!..pastu kenal sangat kak cuji sebab kak cuji rajin masak dan hantar makanan ke rumah kami..sesungguhnya aku sangat bertuah dapat kawan macam kak cuji..bukan setakat baik tapi selalu hanto makanan ke kome..i likeee...Dian pulak suami kenal sebab anak my Boss..Tn Haji Daruis yang banyak berjasa pada aku..akan aku ingat dia Dunia dan Akhirat..Dian tak lama lagi dapat Dr..dia pun pandai masak..dan terer buat kek..sedap-sedap pulak tu..bila la aku nak terer masak macam dorang ni..

melalut..

tapi bermanfaat kan..hikhikhik..

so kami plan untuk gerak Jam 9 pagi..kami sebagai kawan ketat kena pegi ziarah..setidaknya kalau tak dapat tengok arwah kita dapat jumpa keluarga..dan paling penting dapat membahagiakan hati kawan kita yang baru kehilangan ayah yang tercinta..selepas terima mesej Dian dan berita ini, aku jadi terdiam seketika..aku ada ayah dan mak lagi setakat ni..banding suami ayah dah tak ada..aku sendiri pun tak penah kenal ayah mertuaku sebab arwah dah meninggal sebelum aku berkahwin lagi..penah la jumpa sekali..(zaman bujang dan gatals!..haha..masa tu konvo aku dan suami..arwah mertua ada datang nak tengok anok jate dia konvo..so amik kesempatan nak kenen2..nak teckle anak kena teckle mak bapak dia dulu orang kata..masa tu kiranya dia (suami) kenal keluarga aku dan aku kenal keluarga dia..)..so berita ni buat aku terkesima..macam mana la kalau berita ni aku yang terima..banyak dosa dengan ayah sebenarnya..bukan apa banyak sangat yang tak puas hati katdia..ni la orang muda, darah muda, banyaknya yang tak kena pada kita..macam la kita ni betul sangat..kena tegur sket dah mula tarik muka 14..pada hal semua tu banyak yang betul daripada yang tak betulnya..teringat kawan kata..ko berjasa la masa dia ada..nanti dah tak ada baru ko nyesal Amnah..errrr..takutnya...takut sangat..kalau la berita itu kepunyaan aku..tak dapat bayangkan..so set masa hari khamis mesti pegi rumah mak ayah bawak sekali cucu-cucunya yang macho ni..

sesampai di Temerloh walaupun terlajak sampai ke Hospital Temerloh..kami segera ke Tanah Perkuburan..mayat dah tanam pun masa tu..rumah kak cuji tepat dan betul-betul depan Sungai Petang..gerun kome weh..kata Dian jangan tengok..jangan tengok..memang seriau giler..sebab jalan sempit..bawah tu ada sungai yang luas..waduhh!..

Dian..ni kali pertama saya dengar talkin ni..saya pun sama Amnah..sebelum ni banyak sangat halangannya..rezeki kita kali ni..walaupun aku ustazah..banyak jugak kematian yang aku hadapi tapi tak penah berkesempatan untuk dengar talkin..begitu jugak dengan Dian..kami dengar mungkin dah separuh masa tu..tapi...

tapi ia cukup mengharukan..lihat di sisi kak cuji yang kesedihan..aku jadi sedih..tapi ingat pesan orang tua jangan menangis di kuburan (katanya nanti mayat pun sedih sama) dan ajaran Islam sendiri menegah kita meraung-raung di kubur..ia seperti meratapi..Islam melarang keras kita meratap kematian tambahan lagi dengan raungan dan esak tangis..aku sdaya upaya menahan sedih..dan bacaan talkin itu cukup menyentuh kalbu..

ya sungguh la..talkin itu untuk ingatkan orang yang hidup..yang sudah mati..yang berada dalam kubur sudah berhadapan dengan urusannya sendiri yang kita tak tau bagaimana bentuk dan parasnya..sesungguhnya alam kubur dan barzakh itu sesuatu yang tak dapat kita bayangkan dengan mata kita..pengetahuannya adalah milik Allah..kita boleh menggambarkan begini dan begitu tetapi selebihnya adalah milik Allah..

wahai hj Ramli..apabila kau ditanya,,maka jawab la itu dan ini..tok imam membacakan soalan beserta jawapannya..soalan bocor yang sudah kita ketahui sejak zaman sekolah rendah lagi..tapi apabila kita 'di sana'adakah soalan bocor ni kita mampu jawab dengan lancarnya..aduh...aku menahan rasa..takutnya,, macam mana la aku nanti kan..sambil mengerling ke arah kubur sebelah aku (buat lawak jugak..best gak dah ada jiran dah kubur ni..sempat lagik!)..

siapakah Tuhan kamu..jawab la Allah
Siapakah Imam kamu..jawab la Rasulullah Muhammad
Apakah Kitab kamu..jawab la al-Quran
Apakah agama kamu..jawab la Islam..

satu lagi tak ingat soalan dia apa..ada 5 kan?

siapakah saudara kamu..muslimin dan muslimat..(ni ke soalan ke5?)

semua soalan bocor..dah tau soalan dan siap pekej jawapan..tapi belum tentu akan dijawab dengan sempurna sebab ketika ditanya nanti yang menjawabnya adalah iman kita sendiri..aku jadi lagi gusar..adakah aku mampu menjawab soalan yang akan ditanya oleh Munkar dan Nankir nanti..macam mana rupa malaikat tu kan..mesti masa aku tak boleh jawab nanti dia tenung aku dalam...maakkk takut..Ya Allah selamatkan aku dari azab kubur..aku terus berdoa..

Talkin diteruskan..

sehingga la selesai bacaan al-fatihah dan doa..kali ni aku niatkan betul-betul al-fatihah ni buat arwah ayah kak cuji..special untuknya..mudah-mudahan dia selamat di sana..mudah menjawab soalan dan terang kuburnya...

sabda nabi: apabila matinya anak Adam..yang tinggal hanya la 3 perkara..1. anak yang soleh yang mendoakan 2. amal jariah 3. ilmu yang bermanfaat..

jadilah ibu bapa yang soleh..in sya Allah kita akan dapat anak yang soleh..beramal dengan ilmu yang kita dapat..bantu la muslimin dan muslimat..buat la kerja seikhlas mungkin..serta beri la apa sahaja ilmu selagi ia bermanfaat..kongsi la ilmu itu supaya dengan berkat ilmu bermanfaat itu kita semua akan senang 'di sana'....

No comments:

Post a Comment