berkongsi pada yang sudi

sampaikan walau satu Aayat







Friday, July 23, 2010

Mavi Marmara; Bangkitkan Intifada ke-3

entri ini adalah sambungan pengkisahan Mavi Marmara..

Dr Norazman yang merupakan ketua konvoi Mavi Marmara terus berhujah dengan semangatnya..setiap satunya aku catat untuk aku tahu perkembangan ini..tuan-tuan dan puan-puan konvoi ini merupakan intifada ke-3 (alamak yg pertama dan kedua bila..sungguh la aku ni mudah lupa..Melayu mudah lupa kata Dr M..) DN terus menyambung bahawa intifada yang pertama adalah pada tahun 1987..(mujur cerita kalau tak jenuh la orang acam aku ni..hikhikhik..jahil dengan peristiwa yang timpa umat Islam sendiri)..

pada 1987- bermula dengan kematian 3 orang palastin..nampaknya orang palastin yang sudah lama bersabar telah mula bangkit..ketika ini yang bangkit adalah anak-anak muda mereka. mereka mula mengambil batu dan baling ke arah tentera Israel..semua bangkit termasuk ibu muda, anak-anak kecil dan seluruh warga Palastin yang akhirnya membawa kepada kematian 600 rakyat Palastin..balingan batu ini dibalas oleh snipper mereka dengan peluru hidup..bayangkan batu vs peluru hidup tapi batu yang diserta dengan niat dan laungan Allahu Akbar telah semakin menyemarakkan semangat rakyat Palastin.. pada 1987 ini seluruh dunia bangkit menyelar Israel..Israel ketika ini berada dalam keadaan tersepit..

pada 1993-perjanjian Oslow telah berlaku (ni sah2 org tak suka sejarah akan scroll down ni..korang kena baca..sbb wajib atas korang kena tahu sejarah umat Islam ni..jangan asyik syok dengan dunia kita sendiri!) ketika ini Israel terpaksa tunduk melalui Us dan keputusannya Gaza dan Tebing Barat (xsilap aku ni..tk sempat tulis) terpaksa dipulangkan kepada Palastin semula..(sape la yang bagi kat dia entah yang nak kena pulanhg2 ni..sabau je la Israel ni kan?)..

pada 2000-(yg ni aku sempat salin skt je)..Israel buat onar semula..satu peristiwa yang dinamakan Maxelette in Journey (tatau btl ke tdk eja ni)..peristiwa di mana tentera Israel tangkap dan bunuh orang Palastin dengan memasukkan pasir ke dalam perut dan menyebabkan ramai wanita, remaja, kanak-kanak dan orang tua yang terbunuh..(gile!)

pada 2000-Intifada ke2 telah bermula..di seluruh Palastin..ini disebabkan Yahudi menghalau keluar orang yang sedang solat di dalam Masjid al-Aqsa dan mengatakan masjid suci tersebut terletak di bawah tanah Israel..ramai yang kena bunuh da masuk penjara..

pada 2005-Rakyat palastin menang-orang Israel diperintahkan untuk keluar dari Gaza walaupun dah 38 tahun mereka tgl senang lenang kat Gaza..(padan muka dorang kan..tp perkara ni buat mereka semakin jahat sebenarnya..)

dan 2005-juga bermula pembinaan tembok-tembok kematian..

2006- pilihanraya bebas disaksikan Jimmy Carter (Presiden US) menyaksikan HAMAS menang besar kerana HAMAS tidak sokong dan tidak iktiraf negara Israel..keadaan ini membawa kepada sekatan makanan Palastin untuk mula menyeksa rakyat Palastin..

2007- perjanjian damai fatah -HAMAS di Makkah serta mereka berdamai demi kesejahteraan Palastin. tetapi Israel ngok ni mana boleh tengok orang berdamai baik-baik ni..mereka seterusnya mula merancang untuk melihat orang bergaduh..Israel mula merancang pembunuhan dan permusuhan..anak Ismail hanyeh telah dibunuh n menyebarkan fitnah bahawa yang bunuh adalah golongan Fatah..Ismail hanyeh dan HAMAS bersabar namun akhirnya yahudi laknatullah ini berjaya juga lcipta permusuhan antara HAMAS dan fatah...

2008- Israel lancarkan perang paling besar di dunia.. perang di GAZA pada Dis 2008 hingga awal Jan 2009 selama 23 hari..

  • ketika ini semua senjata digunakan seperti bom berangkai (sejenis bom yang bila meletup kat atas pastu turun ke bawah dan kalau kena kulit, kulit akan terbakar sampai ke isi (jahatnya jahatnya jahatnya...)
  • Israel menggunakan semua senjata yang dimiliki (pastinya canggih dengan pertolongan US) ..
  • 1.5 juta kg bom digugurkan di atas GAZAdan bercadang untuk kuasai GAZA selama 24 jam sahaja..tetapi...Mahasuci Allah yang Maha Melihat
  • lebih 23 hari mereka menyerang GAZA dan hajat untuk hancurkan 50% GAZA namun 23 hari itu hanya menyaksikan 1700 orang sahaja yang gugur syahid (Allahu Akbar Allahu Akbar Allahu Akbar!)
  • lebih 24 hri sehingga sekarang komanda Israel tidak boleh masuk ke GAZA..byangkan kawan-kawan kan..Allah Maha Membantu kita..segala puji bagi Mu ya RAbb..)

akhirnya 5 Dis 2009. bergabung NGO lebih 20 negara seluruh dunia untuk membantu palastin dan ini lah dia bermulanya Intifada ketiga...

No comments:

Post a Comment