berkongsi pada yang sudi

sampaikan walau satu Aayat







Thursday, July 1, 2010

Kisah Adik Luqman, Naqiuddin & Air Panas

28 Jun 2010

teett...

huda da sweet:

salam kak am. anak adik uda kena air panas. 80% melecur. dia kat ICU tengah kritikal. doakan supaya luqman cepat sembuh, selama dan kuat ye..

salam. insya Allah..macam mana boleh jadi macam tu uda?

dia duk dalam walker. pastu opah huda letak kettle yang letrik tu atas iron board. pastu lugman terlanggar iron board. kettle jatuh tumpah betul-betul atas dia. sedih sangat kak am tengok keadaan dia menahan sakit. dia kecik lagi. baru 9 bulan..

Ya Allah. sedih dan takut. tingat naqi kena dulu. sikit je tapi parut sampai sekarang. uda dan famili jangan tinggal sunat hajat. insya Allah ok tu. Luqman sedar ke tidak sekarang? mudah-mudah ok. benda nak jadi ni. ujian.

alhamdulillah dia sedar. tapi dia terbaring je. tahan sakit kot. sedih sangat tengok dia muka dan badan bengkak-bengkak..

insya Allah tak ada apa tu..suh sape-sape baca selawat nabi ibrahim. mudah-mudahan badan dia jadi sejuk macam api yang bakar nabi Ibrahim. kak amp pun sedih. tau macam mana sebab naqi penah kena dulu. uda pun kena kuat semangat. bagi semangat pada adik dan family uda. ingat ni sebagai ujian. ada hikmah semua ni..

tq kak am..

29 Jun 2010

salam uda macam mana luqman?

semalam tengok dia alhamdulillah stabil. sok baru boleh tau keputusan. harap-harap semuanya ok..

alhamdulillah..uda cuti ke?pastu kulit dia macam mana? mbe ada gel yang dijual untuk hilangkan semua tu..mudah-mudahan ok..kuatkan semgat..

semalam kat muka kulit dah jadi warna hitam. dah kering kot. tapi yang risau kat kaki dia warna putih tak merah. esok kalau sama kena operate. sedih tengok dia kak am. mengek je. sakit la tu. pastu dia tak boleh minum susu banyak. 1 oz je. dia jenis kut makan. huda tak leh tengok. mesti nangis..

fuhh kak am pun sedih..tak pe la kuatkan semangat..adik kak am penah kena tapi masa tu ayah kak am baca doa apa ntah ok dan tak jadi apa-apa..pada hal adik tu tuang sendiri atas badan dia..ayah kak am dah lupa ayat apa yang dia baca. pastu sepupu pun kena, terpaksa ambil kulit paha untuk tampal kat dada..apa pun insya Allah selai dia bernafas kita kena bersyukur. uda kena kuat semangat..kalau uda lemah adik uda lagi lemah..

tu la..huda memang tak nak nangis depan dia. sebab tak nak dia lemah. tapi huda faham perasaan ibu. huda mak sedara luqman pun sedih. apatah lagi ibu bapa. dah la 3 tahun lebih baru dapat anak. ni semua dugaan kan kak am. time kasih kak am bagi semangat dekat huda.

sabar banyak-banyak..ujian ni..kita sama-sama ambil iktibar. memang eksiden ni tak boleh jangka. ada la tu Allah nak susun apa-apa. mungkin untuk dekatkan diri kita yang dah lama jauh dariNya..sabar banyak-banyak..

30 jun 2010

salam uda. macam mana luqman?

luqman kena operate sok. daging kaki dan leher warna puteh. daging dah mati kot. so kena buang daging-daging tu. doakan yang baik untuk luqman ye kak am..

insya Allah tak apa la..biar Dr buat semua tu.. kita berdoa jangan tinggal..kak am paste gambar luqman kat status kak am..
ok tq kak am..

1 Julai 2010

salam kak am. mohon doakan semoga Muhammad Fahmi Lokman selamat menjalani pembedahan dan dijauhi dari halangan dan dipermudahkan urusannya. Ya Allah selamatkan Fahmi Lokman dan semoga cepat sembuh. pembedahan pukul 7 a.m. dia kekurangan darah sekarang. doakan ye..

insya Allah uda..kak am doakan luqman selamat dan sihat. nanti kak am update dalam FB kak am. kuatkan semangat. minta adik huda pegi buat sunat hajat masa operate tu. doa ibu ayah pling mustajab untuk anak-anak..
ok tq

salam. camne uda. dah siap ke operate?
belum lagi..tadi Doktor cari urat dia tak jumpa. nak masukkan darah. skarang kat bilik operate lagi..

O ye ke, jangka lama mana operate? uda kat mana ni?doktor kata 1 setengah jam. tapi tadi nak cari urat pun tak tau bape lama. ni tak kuar lagi..

hmm..baby memang urat kecik pastu dalam kadaan dia macam tu lagi. ingat nak ziarah pas luqman keluar. kenapa sampai hospital ipoh uda?
kan kena kat kg. mula-mula anta kat hospital tapah tapi hospital tak leh wat pe2. tu yang kena hantar hospital ipoh. luqman tak kuar lagi dari operation room lagi kak. risaunya.

insya Allah tak ada apa tu. jangan putus doa. kak am doakan dari jauh. uda kena kuat semangat ye. setakat tadi luqmaan ok tak? just daging je rosakkan..


alhamdulillah luqman dah kuar. stabil tapi tak sedar lagi...

alhamdulillah.. rasa nak nangis je. insya ramai yang berdoa untuk luqman..

ini adalah sebagian besar mesej antara aku dan huda da sweet tentang Luqman..selesai pembedahan Luqman perlu ditidurkan selama 3 hari..barang kali untuk elak dia banyak bergerak..sehingga entri ini ditulis alhamdulillah Luqman sudah stabil dan menurut Huda, isnin ni Doktor nak tengok lagi daging Luqman..kot-kot ada yang rosak atau sebaliknya..mari la kita sama-sama mendoakan kesihatan dan keselamatan adik Luqman selain turut sama berdoa agar hati ibu Luqman menjadi kuat dengan tragedi ini..

kawan-kawan pembaca, aku ada masukkan nama Naqiuddin kan pada tajuk entri kali ni..naqiuddin ni anak sulungku..sekarang dah 3 tahun lebih..naqi panggilannya selain kami panggil dia ayong, abang long dan kadang-kadang Fawwaz (anak keduaku) panggil Ayah..haha..Fawwaz semua orang ayah..aku sah-sah la dia panggil ayah..belasah la adik oi..senang agaknya nak sebut ayah ni. berbanding ummi..orang kata semua ini fitrah sebab nama Allah bermula dengan sebutan Aa..jadi fitrah manusia akan mula menyebut perkataan dengan sebutan Aa..tengok budak-budak belajar bercakap..sejak baby lagi..dalam 2-3 bulan semua benda Aa..Aa..Aa..elok sangat masa ni kita perkenalkan perkataan Allah pada anak-anak kita..pastu ayah aqi aak akan..(ayah Naqi nak makan)..semua mula dengan Aa..cek anak-anak korang..panjangnya bebel..(ni Wan UK kata aku kuat bebel haha..)

Naqi pernah kena air panas..parut dia sampai sekarang ada walaupun sekarang kalau teringat aku akan sapu dengan bio oil tapi yang banyaknya tak ingat..kata ayah naqi tak po gak..budok jate..biar la parut sket..lagi pun parut tu kat betis..so anak nanti pakai seluar panjang so akan cover la..(apa la ummi ni! cakap je la malas haha!)..tapi aku tetap ingat bagaimana naqi boleh kena..dan aku dan suami sangat berhati-hati selepas itu..ini la sebab tidak ingat 5 perkara sebelum 5 perkara kan..kita biasanya dah terkena baru nak berhati-hati dan beringat..sepatutnya sebagai ibu bapa kita kena sentiasa fikirkan yang terbaik untuk anak-anak..jadi apa yang patut kita lakukan? kita kena bersedia..bersedia ilmu pengetahuan..bukan setakat nak tau macam mana nak ajar anak a b c dan 123 tapi semua perkara termasuk cara mandikan anak yang betul, nak buat macam mana kalau anak kena selsema, cara ikat tali kasut, cara basuh basikal dan macam-macam cara yang sepatutnya betul selain yang utama kena tahu ciri-ciri untuk menjaga keselamatan anak khasnya elak kemalangan di rumah..(so aku akan usahakan satu ruang khas untuk sapa-sapa nak share cara-cara or tips untuk handle anak..aku tidak setakat tahu yang moden sahaja melalui pembacaan tapi aku sangat gunapakai dan hargai cara tradisional yang mak dan ayah aku ajarkan..nanti eh time tensen writing tesis aku akan guna untuk tulis blog macam sekarang hahaha...)

ibu bapa termasuk aku kena ingat dan sentias berwaspada tentang ciri keselamatan di rumah..aku bukan setakat anak kena air panas, anak terkunci dalam bilik air pun penah bahkan anak jatuh tangga pun penah selain yang tragis anak kena sawan tarik..nanti kita share satu persatu..apa yang aku penah lalui aku biasanya akan fikir dan kaji semula..mana yang silap dan mana yang betul..apa yang patut dan apa yang tak patut..bukan senang jadi mak bapak ni oii..patutla syurga ada bawah tapak kaki mak..patutlah doa ibu bapa ni doa paling mustajab..huh!

macam mana naqi boleh kena air panas, macam adil Luqman sebab letak air panas atas iron board pastu Luqman langgar dengan walker..yang naqi pulak..dia tarik cerek tu..memang silap aku..aku masak air atas lantai..masa tu dok rumah flat je..so kelengkapan macam meja dan almari dapur tak ada..kehidupan yang sangat dhaif la kalau kira aku sebagai pensyarah masa tu..masa tu maklum la baru mula nak hidup banyak sangat kekurangan dan perlunya hidup sederhana..sedih wooo nak ingat tapi itu la kemanisannya sebab sekarang dah senang buat aku bersyukur dengan nikmat Allah..

naqi kena sikit je..sebelah kaki kanan dia..apa yang aku buat ialah cari losyen..tingat kawan-kawan pesan patut ada something Gel yang boleh guna kalau-kalau anak kena air panas dsbg kat rumah..tapi masa tu rumah aku tak ada..so cari losyen..naqi menangis..sakit la tu..(maafkan ummi naqi!)..suami pulak tak ada..dekat sejam baru balik rumah..so ummi just sapu losyen dan baca ayat-ayat yang terlintas sahaja untuk kurangkan sakit naqi sementara tunggu ayah balik..so ayah balik terus bawa ke klinik..sian naqi..tapi budak lasak punya cerita sekejap je la nangisnya..kesan kena air panas tu kita yang tua ni yang seriau..dia relax je siap tarik-tarik kulit yang kering tu..mungkin gatal agaknya..sian naqi..orang kata kaki dia dah buruk..ummi sedih sebenarnya tapi biasa la ummi gelak-gelak je..tak pe la..anak ummi kaki buruk..sekarang parut tu ada baki-baki lagi..itu kisah naqi yang kena sikit je air panas tu..kalau kisah luqman tu ummi tak tau la sebab 80% badan luqman melecur..

jadi ibu ayah, elakkan kemalangan di rumah..itu biasa, anak umur 7 8 dan 9 bulan ke atas akan try buat semua benda..kita yang kena beringat..cuma kadang-kadang dalam kita beringat pun kalau nak jadi ia akan jadi jugak sebab itu adalah ketentuan Allah..Allah dah susun yang terbaik untuk hambaNya...ada hikmah kenapa Allah timpakan kemalangan kepada kita meskipun kita ni jenis yang sangat berhati-hati..percaya pada hikmah Allah..sebab hikmah itu bukan sahaja 1 tapi 2 3 dan infiniti yang hanya boleh dilihat dengan mata hati..

untuk aku hikmah naqi kena air panas ni:

1. aku kena berhati-hati sentiasa cth fikirkan tempat terbaik untuk masak air (kes masak air kan) dll..ketinggian meja masak air, plug letrik untuk masak air, wayar yang terjuntai-juntai dan apa lagi ye? sape-sape boleh tambah)

2. ada something Gel yang berguna untuk sapu lepas kena air panas. rasanya DolaCantik ada dan aku ada beli Gel gamat tak ingat la..sekarang dah habis so kena pegi cari..

3. tahu sedikit sebanyak ayat-ayat suci dan doa untuk hadapi sebarang kemungkinan. at least doa supaya kita mak ayah ni jadi kuat semangat dengan apa yang berlaku..sentiasa istighfar supaya iman kita kuat..kes air panas ni aku cadangkan baca selawat Nabi Ibrahim (seperti api yang panas itu sejuk semasa membakar Nabi Ibrahim) satu lagi doa aku tak hafal lagi sebab ayah baru bagi..nanti aku update!)

4. untuk hilang parut pun macam-macam petua antaranya sapu dengan kulit pisang emas (pisang-pisang lain pun boleh jugak rasanya)

5. hikmah gelenyarss sket..dapat rapatkan hubungan suami isteri..aku dan suami sentiasa berfikir tentang keselamatan anak-anak..suami yang lebih over banding aku sebenarnya..haha (ampun bang)..

itu je..ada lagi nanti aku tambah okeh..

sampaikan walau satu aayat...supaya apa yang berlaku di keliling kita akan diambil iktibar secara bijaksana oleh kita yang melihat..bukankah al-Quran suka kita menajdi golongan berfikir?

salam busyuk masyam..

No comments:

Post a Comment