berkongsi pada yang sudi

sampaikan walau satu Aayat







Thursday, August 5, 2010

Ukur Baju Di Badan Sendiri

wah tajuk!

eh besaunya baju anak ko ni..ha ah..ni baju ayah dia dapat free..dah nak pakai jugak bagi je la..budak-budak memang macam tu..anak aku pun sama kalau dia kata nak dia akan pakai jugak mana baju yang dia nak..aku berbual dengan mak-mak kat taska anakku..

am..ko nak beli baju anak ko kena beli saiz yang lebih besar sebab biasanya budak ni cepat besar..kalau kau beli ngam-ngam nanti dia pakai sekejap je..o ye ke..akak memang buat gitu pada anak-anak akak..oo aku terlopong lagi..

tapi aku..

aku memang selalu ada view berbeza dengan orang lain..agak degil aku ni..bukan apa..kadang-kadang nak bagi 'terkena'dulu baru percaya apa orang cakap..biasa la manusia..ego kata kawan aku..hihi..tapi dun wori bebeh aku selalu cepat belajar dari kesilapan aku..

bukan ini yang aku nak bincangkan..kikiki..

teringat pesan ayah..hampa kalau nak beli baju anak ke kasut ke apa ke beli ikut saiz..jangan jadi macam tok-tok hampa dulu..macam aku dulu kena (korang baca ikut versi utara tau..ayah orang taiping) tok hampa beli kasut masa aku darjah 1, harap-harap kasut tu boleh pakai sampai darjah 3..besar konon-konon nak pakai lama..dah tu kasut besar sumbat la kertas ke apa ke..tapi sampai je darjah 3 hancur dah kasut tu..hampa jangan buat macam tu..beli je ikut saiz budak-budak tu..hmmmm..berbeza ilmu ni ikut pengalaman..

aku memang amik port apa yang ayah dan mak aku cakap..memang aku guna pakai..walaupun kadang-kadang macam boring je tapi aku tetap layannn mak ayah aku cakap..tapi bila diamati memang sangat benar apa yang mereka katakan..aku memang amik pakai..so bila aku nak beli baju anak aku akan ikut saiz umur dia..biasanya orang buat baju ni dah betul dah ikut saiz budak ni ha..kecuali anak-anak yang agak debab mungkin kita kena beli saiz yang lebih besar..untuk anak-anak aku, biasanya aku akan beli ikut saiz..dua hero aku ni tak ada masalah sebab badan mereka memang sedang-sedang saiz orang Malaysia..penah juga ikut ilmu beli saiz yang lebih besar, jenuh la aku melipat-lipat seluar budak-budak konon nak pakai lama..tapi bila sampai masa seluar pun dah lusuh..mula tak boleh pakai dan kita tengok pun tak berkenan nak bagi pakai..

baju atau pakaian ni memang akan lusuh sebab budak-budak ni akan lanyak betul-betul pakaian mereka..mungkin ada yang tak setuju dengan pandangan ini tapi aku bercakap atas dasar pengalaman ciput membesarkan dua anak lelaki yang akhir-akhir ni selalu buat aku histeria!..lasaknya dorang..berpakat pulak kenakan aku..tensen sampai suami cadangkan aku amik maid/bibik sebab kesian tengok aku..tapi amik maid tu nanti dulu..aku boleh handle lagi setakat ni..

kadang-kadang kesian tengok budak-budak pakai baju besar ni..ni sure mak ayah dia (biasanya mak!) belikan saiz besar supaya boleh pakai lama atau tidak yakin dengan saiz yang ditawarkan oleh syarikat pengeluar..jadi terlebeh-lebeh (ada ke word ni?) baju budak tu nampak bahu..kesian tengok..kikiki..

bab baju anak ni, aku selalu beli sebenarnya..mungkin sebab tu aku akan beli ikut saiz umur dorang..biasanya beli nak balik kampung atau ada apa-apa majlis yang kena elok sikit pakaiannya..aku ni boleh beli apa brand pun..brand Siam pun ok sebab aku yakin brand tak brand itu tak penting asalkan ada pakaian baru yang boleh dipakai anak..dan anak aku sangat gembira bila ada pakaian baru..sebenarnya anak-anak ni tak tau pun brand ke tak brand..mak ayah je syok lebih-lebih..mungkin lebih bangga agaknya..tapi kalau dah mampu apa salahnya kan?..ikut kemampuan dan poket sendiri..jangan sampai berhutang sudah semata-mata untuk berbrand..guna kad kredit itu berhutang namanya..

kikiki..esok Sogo Sale..nak shoping baju raya anak..pilihlah ikut saiz..

1 comment:

  1. betul2..akak setuju...janji padan,murah,tutup aurat tuk anak prpn...dah ok sgt lerr..

    ReplyDelete