berkongsi pada yang sudi

sampaikan walau satu Aayat







Friday, August 20, 2010

Kenapa Dia Dibuang?

eh..budak-budak yang beranak haram ni tak alah ke masa mengandung?macam mana eh? senang je aku tengok..soalku kepada kakak sulungku lewat kelmarin menanti waktu berbuka di rumah bonda..tak..kak long cepat menjawab..dorang ni jenis senang..kita ni je yang payah sebab kita mengandung dengan alahan dan perit nak bersalin tu sebab Allah nak ampunkan dosa kita..o macam tu ke? aku membalas..



aku jadi fikir sendirian..ramainya anak dibuang akhir-akhir ni..suami kata, sebenarnya ummi benda ni sentiasa ada, cuma media yang suka suki nak highlight atau tidak..betul jugak pendapat suamiku..tapi aku lihat memang menjadi-jadi akhir-akhir ni..



lewat kelmarin di status kawan sekolej ku dahulu menyatakan rasa sedih dengan keadaan ini..pendapatnya bila ada je pesta 9 bulan selepas itu ramai la anak yang akan tergolek sana sini..aduh...betapa parahnya masyarakat akhir zaman ni..entah kenapa Ramadhan kali ini membuat aku sering berfikir tentang cara hidup aku dan keluarga yang jika dibanding dengan zaman Nabi dahulu sangat la jauh cara hidupnya..memang la, zaman nabi s.a.w tiada kemudahan seperti sekarang hand phone, internet, Tv, astro macam-macam ada dan lain-lain lagi yang sangat berteknologi tinggi..tapi jika difikirkan semua benda yang berteknologi tinggi itu la yang membawa kita terus lupa kepada cara hidup sebagai Muslim yag sejati..sebagai contoh Facebook..aku mengaku sendiri bahawa setiap hari menjadi rutin ku untuk cek FB ku..walaupun tidak menulis sebarang status terbaru, aku pasti akan menegur atau memberi pendapat tentang status kawan-kawanku..hai..sungguh bz body aku rupanya..cuma dinihari aku cuba elak untuk komen yang mungkin akan disalahertikan oleh sesiapa..bukan apa kadang-kadang kita kata lain, tetapi dibaca dengan nada lain dah boleh sebabkan ayat komen kita itu lain maksudnya..begitu juga dengan gambar..banya pendapat ustaz yang melarang meletakkan gambar yang boleh menyebabkan fitnah..aku sangat raikan..habis aku delete gambar-gambar di profile ku kecuali beberapa untuk pengenalan diri dan keluargaku..adalah sekeping dua gambar ultraman dan raksasa kesyanganku itu(naqi dan fawwaz..lasak sangat hero ummi ni sekarang)..tapi masih ramai yang tidak endah dengan saranan ustaz-ustaz ni...gelap sangatkah hatinya aku tidak tahu..terpulang la pada individu masing-masing..di akhirat kelak jangan disalahkan orang lain jika dihisab sengaja membuak aib dan aurat kepada orang yang bukan muhram..ketika itu jawab la sendiri ya..



berbalik kepada soal membuang anak ini..aku sangat sedih dengan keadaan ini..mudahnya mereka melakukan zina (dan mudah juga lekat ya!)kemudian mudah juga mereka membuangnya..mungkin yang hatinya berbelah bahagi diletakkan di masjid, di balai polis atau di mana-mana yang dirasakan anak itu selamat..tetapi yang lagi kejam bagiku mereka akan membunuh anak itu kemudian mencampakkannya di dalam sungai, di tempa pembuangan sampah dan mana-mana tempa yang mereka rasa orang tidak akan menjumpai mayat si kecil tidak berdosa itu..entah la..



terkenang saat mula mengandung anak pertamaku..bunting pelamin dan ia cukup membuat suamiku bangga..walaupun dengan keadaan tidak sempat berbulan madu seadanya..kami menatang kandungan pertama itu sejak aku mula merasa perubahan dalam rahimku..sungguh indah dan berbeza sekali perasaannya..suami sungguh bahagia dan aku bahagia bila dia bahagia..kami jaga kandungan itu sehingga la aku selamat melahirkannya..nampaknya mengandung dan melahirkan kali pertama adalah satu pengalaman yang sangat besar ertinya kepada diriku..ia diikuti dengan kandungan keduaku 9 bulan setelah bayi sulungku lahir kedua..ya.setahun seorang anak-anakku nanti..kali ini alahannya kurang namun lembiknya agak banyak..hinggakan tidak banyak progress dalam kerjayaku..cerewet makan dan sesungguhnya anak keduaku juga agak cerewet memilih makanan persis ketika aku mengandung dahulu..ini antara pengalamanku..



entah kenapa mereka buang dia..kesihan dia..apa dosa dia..andai anda tidak mahu anak itu..berikan kepada yang lebih memerlukan..ujian Tuhan, yang halal bukan main susah hendak lekat..yang haram ni mudahnya..ini la ujian untuk mereka yang melakukan zina dan ujian untuk kita yang ada hubungan yang halal..ujian untuk kita mengekang zina juga..apa yang perlu kita sebagai masyarakat buat untuk mengekang targedi ini daripada terus berleluasa..bangkit lah semua anak Adam untuk benteras gejala ini..ia mungkin melalui didikan (semestinya!) dan ia mungkin juga melalui perundangan..dan ia juga pastinya kita perlu kembali kepada al-Quran dan Sunnah..



wallhu a'lam..

1 comment: